Vad tycker arbetsgivarna?
Vad är viktigt för en arbetsgivare som ska anställa en ny person till sin organisation? Möt en chef i transportbranschen.
Folkvett viktigare än betyg
![]() |
Lars
Lindgren, platschef på
Transportledet.
|
Transportledet är ett sydsvenskt åkeriföretag. Med c:a 165 fjärr- och distributionsbilar utförs både fjärrtransporter och lokal trafik med styckegods eller distributionstransporter som det också kallas. Det senare är den klart dominerande verksamheten. Personalstyrkan är stabil.
- Jag tror att folk stannar länge här för att de trivs, säger Lars Lindgren som är platschef i Hässleholm. Vi har bra och schemalagda arbetstider så att man kan planera familjelivet med barnomsorg och annat.
- I
distributionstrafik börjar arbetsdagen
klockan sju på morgonen och pågår till
klockan fyra på eftermiddagen. Det är
inte riktigt den bilden som jag märker
att många unga har av
lastbilsföraryrket. Många tror att en
chaufför ligger ute på vägarna och inte
kan ha ett socialt liv.
Många kundkontakter
Det är huvudsakligen distributionsförare som Transportledet behöver rekrytera. De ska hantera pallar och paket och kommer att ha mycket mer med kundkontakter än med bilkörning att göra. Alltså behöver de ha en stor social kompetens.
- För att arbeta
här behöver man ha behörighet att köra
lastbil med släp, intyg på utbildning
för att hantera farligt gods och
yrkesbevis för truck. Men kommer det en
kille eller tjej som verkar jättebra på
att ta folk men saknar full behörighet,
då anställer jag hellre honom eller
henne framför en som är behörig men som
inte kan prata med kunder.
Yrkeskunskaperna kan man tillägna sig
senare.
- Tänk dig, om du träffar 60-70 kunder
under en arbetsdag och har svårt att
kommunicera med folk, då hjälper det
inte hur bra du kan köra bil.
Lite annorlunda krav ställer Transportledet på förare i fjärrtrafik som jobbar på natten. Även de har schemalagda arbetstider men de kör 50 mil per natt. Kroppen måste klara att vända på dygnet, man måste hålla sig vaken och vara bra på att köra bil. På natten träffar man av naturliga skäl inte så många kunder.
När Lars
Lindgren avgör om en person ska
anställas som chaufför går han på sin
erfarenhet och bedömer personen mer än
betyget.
Viktigare se hur det bär sig åt
- Jag tycker
alltid att det är intressantare att se
hur han beter sig. Vi har inget behov av
att anställa akademiker här. Det vore i
och för sig ingen nackdel men jag vill
hellre att de visar vad de går för än
vad de har för papper.
Att blivande förare har gått på
fordonsprogrammet, inriktning transport,
ger klart besked om deras intresse för
att arbeta i branschen. Det är också
under utbildningens arbetsplatsförlagda
del som en blivande förare kan visa
framfötterna.
- Ofta är det
när en elev är ute på praktik, hos oss
eller ett annat åkeriföretag, som de får
de vitsord som avgör ifall vi vill
anställa honom eller henne. Då
framkommer det vad de visat för intresse
och engagemang i arbetet.
Kommer man in i lastbilsförarjobbet
finns det utvecklingsmöjligheter. Med
rätt läggning kan man efter några år
sitta som spindeln i nätet och arbeta
som transportledare på ett åkeri eller
till exempel som logistiker och se till
att transporterna till och från ett
lager fungerar.
- I båda fallen
är det en stor poäng med att ha egen
erfarenhet av att köra styckegods, säger
Lars Lindgren.