Trafikförordning (1998:1276) | ||
|
Innehållsförteckning 2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter Grundbestämmelser 1-4 §§ Fri väg m.m. för viss trafik 5-6 §§ Trafik i korsning med järnväg eller spårväg 7 § Åligganden vid trafikolyckor 8 § Rubbande av trafikanordning och hinder på väg 9-10 §§ 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon Gemensamma bestämmelser 1-5 §§ Fordons plats på väg 6-13 §§ Hastighet 14-17 §§ Korsande trafik 18-19 §§ Trafik i en vägkorsning m.m. 20-29 §§ Möte och omkörning 30-33 §§ Möte och omkörning på väg 34-42 §§ Vändning, backning, körfältsbyte m.m. 43-46 §§ Stannande och parkering 47-51 §§ Stannande och parkering på väg 52-57 §§ Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare 58-63 §§ Signaler och tecken 64-66 §§ Belysning 67 § Belysning vid färd på väg 68-76 §§ Belysning vid färd i terräng 77 § Fordons last 78-80 §§ Fordons last vid färd på väg 81-83 §§ Tävling på väg 84 § 4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon Gemensamma bestämmelser 1-9 §§ Trafik med motordrivna fordon på väg 10-19 §§ Bestämmelser för hastighet på väg med vissa motordrivna fordon och fordons- kombinationer 20-21 §§ 5 kap. Bestämmelser för trafik med terrängfordon på väg 1-6 §§ 6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped Gemensamma bestämmelser 1-4 §§ Trafik med cykel och moped vid färd på väg 5-6 §§ 9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled 1-2 §§ 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. 1-8 §§ 13 kap. Bemyndiganden m.m. Information och sammanställning över vägar 1-2 §§ Undantag 3-6 §§ Bemyndiganden 7 § Särskilda undantag för rörelsehindrade 8-9 §§ Avgifter för vissa ärenden 10 § 14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m. Tävling på väg 1 § Rubbande av trafikanordning och hinder på väg 2 § Förare av motordrivet fordon 3-5 §§ Andra trafikanter 6-10 §§ Fordonsägare m.fl. 11-13 §§ Övrigt 14-15 §§ Bilaga 1 Bärighetsklass 1 - BK1
|
|
![]() |
![]() |
SFS 1998:1276 Källa: Rixlex Utfärdad: 1998-09-17 Uppdaterad: t.o.m. SFS 2004:1171 |
Trafikförordning
(1998:1276) [Fakta & Historik] 1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg
och i terräng. |
Längst upp |
2 § /Upphör att gälla U:2005-01-01/ Inom inhägnat järnvägs-
eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande
inhägnat område gäller inte följande bestämmelser: |
2 § /Träder i kraft I:2005-01-01/ Inom inhägnat järnvägs- eller
industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat
område gäller inte följande bestämmelser: |
3 § De beteckningar som används i denna förordning har samma
betydelse som i lagen (2001:559) om
vägtrafikdefinitioner och i förordningen (2001:651) om
vägtrafikdefinitioner. Förordning
(2001:667). |
Längst upp |
5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet
inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot
bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning.
När någon annan brukar fordonet gäller ägarens skyldighet endast
bestämmelserna i 4 kap. 3, 4, 12-14 och 18 a §§ samt sådana trafikregler
som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § andra
stycket vilka rör fordons axel-, boggi- eller trippelaxeltryck eller
bruttovikt. Förordning (1999:721). |
6 § Vad som i denna förordning sägs om utryckningsfordon skall
även gälla fordon som används vid sådana förföljanden som avses i 5 och 10
§§ lagen (2000:343) om
internationellt polisiärt samarbete och vid sådana ingripanden som avses i
9 § samma lag. Därvid skall vad som sägs om föreskrivna larmanordningar i
stället avse motsvarande anordningar som fordonet är försett
med. 2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter Grundbestämmelser |
2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som
meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett
sådant tecken av en vakt som avses i 76 § vägmärkesförordningen (1978:1001). Om
en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen
framför regeln. |
Längst upp |
3 § /Upphör att gälla U:2005-07-01/ En trafikant skall lyda en
polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman
gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2
§. |
3 § /Träder i kraft I:2005-07-01/ En trafikant skall lyda en
polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman
gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2
§. |
Längst upp |
7 § En trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg eller
spårväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg
eller någon spårvagn närmar sig. Förare av fordon skall anpassa
hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen. Korsningen skall
passeras utan onödigt dröjsmål. 1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig, 2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller 3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen. En trafikant som inte får färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg skall stanna på betryggande avstånd från korsningen och före signaler eller bommar. Åligganden vid trafikolyckor |
Längst upp |
10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken
får inte kastas eller lämnas på en väg. 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon Gemensamma bestämmelser |
Längst upp |
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller
dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna
om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall
vid färd på väg föras på cykelbana om sådan
finns. 1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och 2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd. Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den. Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753). |
Längst upp |
10 § Om ett körfält är anvisat för ett visst eller vissa slag av
fordon får andra fordon föras i körfältet endast för att korsa
det. |
12 § På väg skall vägrenen användas |
Längst upp |
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad
trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks-
och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt
trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att
föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av
den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka
och framför varje hinder som går att förutse. |
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra
förares körning. |
Längst upp |
18 § När två fordons kurser skär varandra har förare
väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som
avses i 21-23 §§. |
22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har
väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i
cirkulationen. |
Längst upp |
24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall
lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig
om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna
på den körbana som föraren avser att köra in
på. |
Längst upp |
29 § Bestämmelserna i 24-28 §§ gäller i tillämpliga delar även
när en förare har för avsikt att korsa eller lämna körbanan på annan plats
än i en vägkorsning. Möte och omkörning |
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i
sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Möte och omkörning på väg |
Längst upp |
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas
vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande
trafik eller annat hinder mot omkörning. |
Längst upp |
40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller
på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad
cykelöverfart. |
44 § Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall
förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya
förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper
samman. |
Längst upp |
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan
fara eller hinder för andra
vägtrafikanter. Stannande och parkering |
48 § På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga
cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning
(1999:240). |
Längst upp |
52 § På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra
sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra
sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På
vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller
parkeras på vänstra sidan. |
56 § Bestämmelser om förbud mot att stanna och parkera på
motorvägar och motortrafikleder finns i 9 kap. 1 och 2
§§. |
59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II
lämnas företräde av andra fordonsförare. |
Längst upp |
60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna
gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera.
Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt
trafiksignaler eller tecken av polisman. |
62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en
cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas
stanna på övergångsstället eller överfarten. |
63 § Bestämmelser om förbud mot att köra om och passera andra
fordon strax före eller på ett övergångsställe eller en cykelöverfart
finns i 40 och 41 §§. Signaler och tecken |
Längst upp |
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att
vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på
något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med
körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har
körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att
sträcka ut armen. |
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller
hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan
fara eller onödigt hinder för någon annan. Belysning |
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt
att andra förare kan bländas. Belysning vid färd på väg |
69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus
användas, om inte annat följer av 70 eller 71
§. |
Längst upp |
70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när
förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är
tillräckligt för att fordonet skall kunna föras
säkert. 1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst, 2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas, 3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller 4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon. |
72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid
kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på
sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte
bländas. |
Längst upp |
74 § När ett fordon har stannats eller parkerats på en väg skall
fordonets parkerings- och baklyktor vara tända under mörker, skymning
eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör
det nödvändigt för att andra trafikanter skall uppmärksamma
det. |
76 § Under färd på väg får från ett
fordon 1. körriktningsvisare, 2. larmanordning, samt 3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver. Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001). Belysning vid färd i terräng |
Längst upp |
77 § Vid färd i terräng under mörker, i skymning eller i gryning
och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter
skall de lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara
tända. Detta gäller dock inte
parkeringslyktor. Fordons last |
79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant
antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning
(2001:753). |
81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller
andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga
lösa utanför ett fordon eller släpa på marken. |
1 § Föraren av ett motordrivet fordon skall stanna på tecken av
den person som en myndighet har förordnat att kontrollera fordon eller
förare. |
3 § Om en viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet
fordon, får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga
denna. |
4 § Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon
eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med
fordonet. |
Längst upp |
5 § Fordon som dras av ett annat fordon skall vara kopplade på
ett från trafiksäkerhetssynpunkt tillfredsställande
sätt. |
6 § På en motorcykel får passagerare tas med endast om
motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som
är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en
sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för och
därutöver ett barn under tio år. |
Längst upp |
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda
skyddshjälm. 1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd, 2. när fordonet inte är i rörelse, 3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område, 4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller 5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används. Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753). Trafik med motordrivna fordon på väg |
10 § Vid färd på väg skall den som färdas i en personbil, en
lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre-
eller fyrhjulig moped med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad
med bilbälte om en sådan plats är tillgänglig och skall använda bältet.
Den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med
bilbälte skall använda bältet. 1. när fordonet inte är i rörelse, 2. vid backning, 3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område, eller 4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning. Förordning (2001:753). |
Längst upp |
11 § Vägar som inte är enskilda delas in i tre bärighetsklasser.
Om inte annat har föreskrivits tillhör en allmän väg bärighetsklass 1
(BK1) och övriga vägar som inte är enskilda bärighetsklass 2 (BK2).
Föreskrifter om att en allmän väg eller del av en sådan väg skall tillhöra
bärighetsklass 2 eller 3 meddelas av Vägverket eller, om kommunen är
väghållare, av kommunen. Föreskrifter om att någon annan väg som inte är
enskild eller en del av en sådan väg skall tillhöra bärighetsklass 1 eller
3 meddelas av kommunen. Förordning
(1999:240). |
12 § På vägar som inte är enskilda får motordrivna fordon eller
därtill kopplade fordon föras endast om de värden för respektive
bärighetsklass som anges nedan inte
överskrids. |
BK1 BK2 BK3 |
Längst upp | Vägverket får föreskriva att
fordon eller fordonståg får föras trots att de värden som anges i första
stycket överskrids. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor
att trafiksäkerheten inte äventyras. |
BK1 BK2 BK3 |
Ett fordonståg får dock föras
på sådan väg som avses i första stycket om vikten för varje möjlig
kombination av axlar inom fordonståget understiger högsta tillåtna
bruttovikt för motsvarande avstånd mellan första och sista axeln enligt
bilaga 1-3 till denna förordning. Vid jämförelse med bilaga 1 skall de
värden som anges för släpvagnar gälla, om den tillåtna bruttovikten
därigenom blir högre. Vägverket får föreskriva att fordonståg får föras trots att de värden som anges i första och andra styckena underskrids. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras. |
Längst upp |
14 § Trots bestämmelserna i 12 § 4, 13 § och bilaga 1 får fordon
och fordonståg som huvudsakligen används i internationell trafik föras på
vägar med bärighetsklass 1 om följande längdmått och bruttovikter inte
överskrids. |
Längst upp |
15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel
eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som
överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det
dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg
som hör till fordonet. |
Fordon Längd |
Bussar som har registrerats
före den 1 juli 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har
förändrats, skall till utgången av år 2020 inte omfattas av bestämmelserna
i första stycket. Förordning (2004:285). |
Längst upp |
18 a § Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av
högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på
väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1
december-den 31 mars när vinterväglag råder. 1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål, b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, 2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre, 3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller 4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Vägverket får föreskriva att fordon även i andra fall än som avses i andra stycket får brukas trots bestämmelserna i första stycket om det kan ske utan att trafiksäkerheten sätts i fara. Förordning (2002:943). |
Längst upp |
Fordon Förutsättningar Hastighet kilometer |
Bil med dolly till vilken
kopplats påhängsvagn får framföras med högst 80 kilometer i timmen även om
kraven i andra stycket 2 inte är uppfyllda, om dollyn och påhängsvagnen
registrerats och tagits i bruk före den 1 januari 1999, ingår i ett
fordonståg som är högst 24,0 meter långt och är försedda med effektiva
bromsar som kan manövreras från bilens
färdbroms. Bestämmelserna i första, andra och tredje styckena gäller dock inte i den mån lägre hastighet är föreskriven för vägen. Vägverket får föreskriva att en bil med två släpvagnar även i andra fall än som anges i andra stycket 2 får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen samt att ett motorredskap klass I får föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor för fordonets konstruktion och utrustning att trafiksäkerheten inte äventyras. Förordning (1999:240). |
1 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får inte föras på andra
vägar än enskilda utom i de fall som anges i 2 och 6 §§. Förordning
(2002:943). |
3 § En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från
terrängen skall stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg.
Trafikanter på vägen skall lämnas företräde. |
6 § Tung terrängvagn på hjul får föras på väg trots
bestämmelserna i 1, 4 och 5 §§. 6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped Gemensamma bestämmelser |
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan
fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i
bredd. |
Längst upp |
2 § Cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på
styret. |
4 § Cyklande eller mopedförare får inte transportera gods som är
så tungt eller stort att cykeln eller mopeden inte kan manövreras säkert
eller så att annan trafik hindras. |
Längst upp |
1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller
vägrenen. |
2 § På en väg där fordonstrafik är förbjuden och på en sådan
gårdsgata eller gågata som avses i 8 kap. 1 § gäller inte bestämmelserna i
1 §. |
Längst upp |
1 § På en gågata och en gårdsgata gäller
följande. 1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan, 2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan, 3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller 4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2001:753). 9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled |
Längst upp |
1 § Särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10
och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller
vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett
område eller en färdled i terräng. |
Längst upp |
2 § Föreskrifter enligt 1 § andra stycket 5-7, 10-14, 16 och 17
får avse |
Längst upp |
5 § Innan beslut fattas om lokala trafikföreskrifter enligt
denna förordning och föreskrifter enligt 3 kap. 17 § andra stycket skall
kommunen inhämta yttrande från polismyndigheten. Den statliga
väghållningsmyndighet som berörs skall ges tillfälle att yttra
sig. |
8 § En väg får förklaras för gårdsgata endast om den är avsedd
för gående och inrättad så att fordon inte kan framföras med högre
hastighet än gångfart. |
9 § Ett område får förklaras vara tättbebyggt område om det har
stads- eller bykaraktär eller annars har därmed jämförbart vägnät och
bebyggelse. |
10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om
trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana
fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största
bredd, längd eller vikt. |
11 § Lokala trafikföreskrifter, föreskrifter enligt 3 kap. 17 §
andra och fjärde styckena samt föreskrifter enligt 41 § väglagen (1971:948) skall
tas in i en för ändamålet avsedd liggare. Liggaren skall föras av kommunen
gemensamt för samtliga myndigheter som har till uppgift att meddela
föreskrifterna. Föreskrifterna skall anges med utgångspunkt i
vägbeteckning, gatunamn eller annan benämning. Tillfälliga föreskrifter
får dock i stället anges i tidsföljd. |
Längst upp |
13 § Hastighetsbegränsningar och föreskrifter om högsta tillåten
hastighet enligt 3 kap. 17 §, föreskrifter om bärighetsklass 2 eller 3
enligt 4 kap. 11 §, särskilda trafikregler som meddelats genom lokala
trafikföreskrifter enligt 1 § eller föreskrifter enligt 14 §, skall
utmärkas enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (1978:1001) eller
föreskrifter som meddelats med stöd av den förordningen om de gäller på
väg. Detsamma gäller föreskrifter i terräng om det finns skäl till
det. |
Längst upp |
15 § /Träder i kraft I:2005-01-01/ Om en allmän väg som staten
är väghållare för tillhör bärighetsklass 2 eller 3 under en del av året,
får den statliga väghållningsmyndigheten besluta att vägen under en
kortare tid inte skall tillhöra bärighetsklassen, om det är lämpligt med
hänsyn till tjälförhållandena. Förordning (2004:1070). 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. |
1 § Fordon som används av polisen i tjänsteutövning får föras på
gång- och cykelbanor samt på gågator om särskild försiktighet iakttas.
Fordonet får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i
timmen. 1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, 2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt, 3. vid räddningstjänst, eller 4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (1999:835). |
Längst upp |
4 § Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är
väganordning har |
5 § Trots bestämmelserna i 3 kap. 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 §
första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal
trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det
används |
6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 §
och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har
meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när
ett fordon används |
Längst upp |
7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med
iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som
inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda
anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet
förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för
denna. |
1 § Om särskild försiktighet iakttas får vid väghållningsarbete
och liknande arbete 13 kap. Bemyndiganden m.m. Information och sammanställning över vägar |
Längst upp |
1 § Länsstyrelsen skall före mars månads utgång varje år
upprätta en sammanställning över allmänna vägar och andra viktigare vägar
i länet. Sammanställningen skall även uppta bärighetsklasser och sådana
lokala trafikföreskrifter som är av större allmänt
intresse. |
3 § /Upphör att gälla U:2005-01-01/ I nedan angivna fall får
undantag medges av följande myndigheter. |
Längst upp |
Bestämmelser Undantaget rör Myndighet |
Ett undantag skall avse ett
visst ändamål utom när det gäller undantag från 3 kap. 68 § första eller
andra stycket, 4 kap. 9, 12-15 a, 17, 17 a, 18 a § eller 9 kap. 1 eller 2
§ eller från lokala trafikföreskrifter om parkering inom en
kommun. Om en fråga om undantag enligt denna paragraf skall prövas av kommunen, men kommunens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet, skall i stället polismyndigheten pröva frågan. Polismyndigheten skall också pröva frågor om undantag från lokala trafikföreskrifter om transport av farligt gods när länsstyrelsens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet. Bestämmelser om undantag för rörelsehindrade från lokala trafikföreskrifter som avser stannande och parkering finns i 8 §. Förordning (2004:285). |
3 § /Träder i kraft I:2005-01-01/ I nedan angivna fall får
undantag medges av följande myndigheter. |
Längst upp |
Bestämmelser Undantaget rör Myndighet |
Ett undantag skall avse ett
visst ändamål utom när det gäller undantag från 3 kap. 68 § första eller
andra stycket, 4 kap. 9, 12-15 a, 17, 17 a, 18 a §, 6 kap. 4 a § eller 9
kap. 1 eller 2 § eller från lokala trafikföreskrifter om parkering inom en
kommun. Om en fråga om undantag enligt denna paragraf skall prövas av kommunen, men kommunens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet, skall i stället polismyndigheten pröva frågan. Polismyndigheten skall också pröva frågor om undantag från lokala trafikföreskrifter om transport av farligt gods när länsstyrelsens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet. Bestämmelser om undantag för rörelsehindrade från lokala trafikföreskrifter som avser stannande och parkering finns i 8 §. Förordning (2004:296). |
6 § Om länsstyrelsens befogenhet att medge undantag från en
föreskrift som meddelats med stöd av 41 § väglagen (1971:948) finns
bestämmelser i den paragrafen. Bemyndiganden |
Längst upp |
8 § För rörelsehindrade personer kan utfärdas ett särskilt
parkeringstillstånd. Tillståndet kan utfärdas både till rörelsehindrade
som själva kör motordrivna fordon och till andra rörelsehindrade som
regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet. Frågor om
parkeringstillstånd prövas av den kommun där sökanden är folkbokförd eller
om sökanden inte är folkbokförd i riket, där han eller hon
vistas. 1. rätt att parkera under högst 3 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är förbjuden eller tillåten under kortare tid än 3 timmar, 2. rätt att parkera under högst 24 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är tillåten under mer än 3 men mindre än 24 timmar, 3. rätt att parkera på parkeringsplatser som genom lokala trafikföreskrifter reserverats för rörelsehindrade med parkeringstillstånd. Viss längsta uppställningstid som föreskrivits för sådan plats skall iakttas, samt 4. rätt att parkera under högst 3 timmar på gågata. Parkeringstillstånd ger inte rätt att parkera på en plats som föreskrivits vara avsedd för ett visst ändamål eller fordonsslag. Ett parkeringstillstånd skall gälla under viss tid, dock längst 3 år. |
10 § Bestämmelser om att statliga myndigheter skall ta ut
avgifter för prövning av ansökningar enligt denna förordning finns i
förordningen (2001:652) om
avgifter inom vägtrafikområdet. 14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m. Tävling på väg |
Längst upp |
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anordnar tävling på
väg utan tillstånd enligt 3 kap. 84 § eller i strid mot ett sådant
tillstånd döms till böter. Rubbande av trafikanordning och hinder på väg |
Längst upp |
3 § /Upphör att gälla U:2005-01-01/ Till penningböter döms en
förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot |
3 § /Träder i kraft I:2005-01-01/ Till penningböter döms en
förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot |
4 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon
som bryter mot 4 kap. 3, 4, 12-14 eller 18 a § eller lokal
trafikföreskrift enligt 10 kap. 1 § andra stycket som rör fordons axel-,
boggi-, eller trippelaxeltryck eller bruttovikt, om han eller hon kände
till eller bort känna till hindret för fordonets brukande. Den som i ett
sådant fall brukar någon annans fordon utan lov har samma skyldigheter som
ägaren enligt 1 kap. 5 § och döms i ägarens ställe enligt 11 § i detta
kapitel. |
5 § /Träder i kraft I:2005-01-01/ En förare som uppsåtligen
eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som ankommer på honom
eller henne enligt 4 kap. 9 § tredje stycket eller 10 § tredje stycket
döms till penningböter. Denna bestämmelse gäller dock inte förare i
yrkesmässig trafik. Förordning (2004:296). Andra trafikanter |
a) 2 kap. |
- 18, 19, 21-25 §, 26 § andra
eller tredje stycket, 27 §, 29 § om det där hänvisas till bestämmelserna i
25 §, 26 § andra eller tredje stycket eller 27 §, - 30-33, 35-40, 43, 45, 50, 51, 58-62, 64, 65, 67, 68, 73, 74, 76-78 eller 80-83 §, |
c) 6 kap. |
Längst upp | 2. andra lokala
trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § än sådana som rör stannande eller
parkering, 3. annan föreskrift än sådan som rör stannande eller parkering enligt 10 kap. 14 §, eller 4. föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 3 kap. 80-83 §. |
8 § Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
bestämmelserna i 4 kap. 6, 9 eller 10 § eller 6 kap. 3 § döms till
penningböter. |
9 § Gående som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 7 kap.
1 § första stycket eller 3 § döms till
penningböter. |
10 § Ledare för en grupp eller en procession som uppsåtligen
eller av oaktsamhet bryter mot 7 kap. 1 § fjärde stycket eller 5 § döms
till penningböter. |
11 § Till penningböter döms ägaren av ett fordon om han eller
hon uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som har
ankommit på honom eller henne för att hindra att fordonet brukas i strid
mot 4 kap. 3, 4, 12-14 eller 18 a § eller mot lokal trafikföreskrift
enligt 10 kap. 1 § som rör fordons axel-, boggi-, eller trippelaxeltryck
eller bruttovikt. Detsamma gäller den som innehar fordonet med
nyttjanderätt och har befogenhet att bestämma om förare av fordonet eller
anlitar en annan förare än ägaren har utsett. |
Längst upp |
12 § Den som innehar ett fordon på grund av kreditköp med
förbehåll om återtaganderätt eller med nyttjanderätt för bestämd tid om
minst ett år har samma skyldigheter som ägaren har enligt 1 kap. 5 § och
döms i ägarens ställe enligt 11 §. Förordning
(1999:240). |
14 § Ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan
dömas ut enligt brottsbalken
eller lagen (1951:649) om
straff för vissa trafikbrott. |
Längst upp |
15 § En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot
denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av
förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för
trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig
olägenhet. 1. maximilasten för ett fordon överskridits med mer än 20 procent, 2. det tillåtna axel-, boggi-, eller trippelaxeltrycket överskridits med mer än 10 procent, eller 3. bruttovikten för ett fordon eller den sammanlagda bruttovikten för ett fordonståg överskridits med mer än 10 procent, såvida inte särskilda skäl föranleder annat. Detta gäller oavsett om överlasten beror på lasten eller antalet passagerare. 15 kap. Överklagande |
1 § Beslut av en statlig myndighet enligt denna förordning får
överklagas enligt följande. |
Beslut av Får överklagas hos |
Vägverkets beslut i ett
överklagat ärende får inte överklagas. De statliga väghållningsmyndigheterna får överklaga en polismyndighets eller länsstyrelses beslut i fråga om lokala trafikföreskrifter och undantag från sådana föreskrifter. |
Längst upp |
2 § Följande beslut får inte överklagas. Övergångsbestämmelser 1998:12761. Denna förordning träder i kraft, i fråga om 3 kap. 61 § den 1 maj 2000, och i övrigt den 1 oktober 1999. 2. Genom förordningen upphävs vägtrafikkungörelsen (1972:603). Dock skall bestämmelserna i 83 § vägtrafikkungörelsen och, om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot den bestämmelsen, 164 § första stycket 5 vägtrafikkungörelsen tillämpas till och med den 30 april 2000. 3. Till utgången av år 1999 får bilar, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon dra ett fordon som är inrättat för koppling till fordonet, saknar effektiva bromsar och har en bruttovikt som inte överstiger en och en halv gång dragfordonets bruttovikt, om fordonståget inte förs med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. 4. Om det i en lag eller i en annan författning hänvisas till en bestämmelse som har ersatts genom en bestämmelse i denna förordning, tillämpas i stället den nya bestämmelsen. 5. I fråga om ett sådant läkarintyg som avses i 117 b § tredje stycket vägtrafikkungörelsen (1972:603) som har utfärdats före ikraftträdandet skall bestämmelserna i den kungörelsen tillämpas till och med utgången av oktober månad 2000. 6. Föreskrifter som har meddelats med stöd av vägtrafikkungörelsen (1972:603) skall vid tillämpningen av den nya förordningen anses meddelade med stöd av motsvarande bemyndigande i den nya förordningen. 7. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om överklagande av beslut som har meddelats före den 1 oktober 1999. 8. För en moped som har tagits upp i typintyg enligt 63 § fordonskungörelsen (1972:595) i dess lydelse före den 1 november 1998 eller har godkänts vid mopedbesiktning enligt 48- 54 §§ fordonskungörelsen i dess lydelse före den 1 november 1998 och därefter inte ändrats på sådant sätt som anges i 50 § fordonskungörelsen, gäller vad som sägs om moped klass II. 9. Lokala trafikföreskrifter som har meddelats enligt 147 § vägtrafikkungörelsen (1972:603) samt föreskrifter som har meddelats med stöd av 64 § andra eller fjärde stycket, 106 § andra stycket eller 154 § vägtrafikkungörelsen skall upphöra att gälla vid utgången av år 2005. Detsamma gäller i fråga om beslut om undantag från sådana föreskrifter. Tabell över högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd på väg med BK1 |
Avstånd i meter mellan fordonets Högsta tillåtna bruttovikt i |
För en släpvagn eller för en dolly med tillkopplad påhängsvagn med ett minsta avstånd mellan första och sista axeln av 6,6 meter gäller dock följande |
Avstånd i meter mellan släpvagnens Högsta tillåtna bruttovikt |
Bruttovikten för ett motordrivet fordon får dock inte överstiga |
a) när fordonet har två axlar 18 ton |
Längst upp |
Tabell över högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd på väg med BK2 |
Längst upp |
Avstånd i meter mellan fordonets Högsta tillåtna bruttovikt i ton |
Bruttovikten för ett motordrivet fordon får
inte överstiga 18 ton om det har två axlar. Tabell över högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd på väg med BK3 |
Längst upp |
Avstånd i meter mellan fordonets Högsta tillåtna bruttovikt i ton |
Är axelavståndet 22,0 meter eller större utgör högsta tillåtna bruttovikten 37,5 ton med tillägg av 0,25 ton för varje 0,2 meter varmed axelavståndet överstiger 22,0 meter. |