Viktiga förändringar av kör- och vilotider
Den 11 april 2007 skedde en rad förändringar av reglerna i EU om
kör- och vilotider för bussar och godstransportfordon tyngre än
3,5 ton. De viktigaste nyheterna är i korthet:
Körtid
- Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under en
tvåveckorsperiod får körtiden totalt vara 90 timmar.
Rast
- Rasten ska fortfarande vara minst 45 minuter. Den
kan tas ut i sin helhet eller delas i två delar. Den första delen
måste vara minst 15 minuter och den andra delen, som måste ligga
sist, måste vara minst 30 minuter.
- Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas
alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.
Dygnsvila
- Dygnsvilan är oförändrat 11 timmar, men den får
minskas till som lägst 9 timmar tre gånger per vecka utan
kompensation.
- Dygnsvilan kan delas i två delar. Den första
perioden måste bestå av minst 3 timmars sammanhängande vila och den
andra perioden av minst 9 timmars sammanhängande vila.
- En normal dygnsvila (11 eller 3 + 9 timmar) kan
avbrytas högst två gånger för att köra ombord eller av tåg eller
färja. Sådana avbrott får dock inte vara längre än en timme
sammanlagt. Sedan kompletterar man vilan så att den totala vilotiden
är 11 eller 12 timmars total vila beroende på vilken normal vila man
tar.
Veckovila
- Den normala veckovilan är en viloperiod på minst
45 timmar, men den kan minskas till som minst 24 timmar varannan
gång. Minskningen ska dock kompenseras genom att motsvarande vila
tas tillsammans med en vila på minst 9 timmar före utgången av den
tredje veckan efter veckan ifråga.
- Veckovilan kan minskas till 24 timmar även vid
vistelse på hemorten.
- En veckovila ska inledas senast efter sex
24-timmarsperioder
(6x24 timmar=144 timmar) räknat från slutet av föregående veckovila.
Detta gäller även vid internationell persontrafik.
Multibemanning
- Vid multibemanning (minst två förare i fordonet)
ska varje förare ha en ny dygnsvila på minst 9 timmar inom en
30-timmarsperiod, räknat från den föregående dygns- eller veckovilan.
- Närvaron av minst två förare är frivillig under
första timmen av multibemanning, men obligatorisk för den
återstående perioden.
- Att sitta bredvid den förare som kör registreras
som tillgänglighet och kvalificerar för rast.
Diagramblad
- Diagrambladen till analog färdskrivare och
eventuella utskrifter måste förvaras i kronologisk ordning och i
läsbart skick.
Regelverket som reglerar kör- och vilotiderna är Europaparlamentets
och rådets förordning nr 561/2006 kan här laddas ned som pdf-fil
|