Analog färdskrivare
I fordon med analog färdskrivare registreras kör- och vilotider på
diagramblad.
Innan körningen börjar, ska föraren kontrollera att färdskrivaren
visar rätt tid och att rätt diagramblad sitter på rätt plats i
färdskrivaren.
Förarens skyldighet och ansvar
- Diagrambladen ska vara korrekt ifyllda.
- Smutsiga eller skadade diagramblad får inte
användas.
- Ett diagramblad får inte användas längre än
avsedd tid (24 timmar).
- Färdskrivaren ska fungera tillfredställande, vara
besiktad i tid, hanteras med aktsamhet och användas på rätt sätt.
- Om en analog färdskrivare inte fungerar eller om
föraren måste lämna fordonet ska tidsredovisningen (körning -
tillgänglighet - annat arbete - vila/rast) göras manuellt på
diagrambladets baksida.
- Diagrambladet för innevarande dag och de
föregående 28 kalenderdagarna ska medföras (skyddade i exempelvis
kuvert) och kunna visas upp vid kontroll. Om föraren innehar ett
förarkort ska detta medföras.
- Förare ska använda tidsgruppväljaren aktivt så
att de olika tidskategorierna registreras tydligt var för sig.
Arbetsgivarens skyldigheter och ansvar
- Färdskrivare ska fungera tillfredsställande och
vara besiktad i tid.
- Diagramblad av rätt typ och i lämpligt antal ska
lämnas ut till föraren.
- Använda diagramblad ska arkiveras i god ordning
under minst ett år.
- Kopior av diagramblad ska tillhandahållas de
förare som begär detta.
- Verksamheten ska planeras så att föraren kan
följa gällande regler.
- Förarens verksamhet ska kontrolleras regelbundet
och eventuella brister ska åtgärdas..
OBS! Om en förare kör åt flera åkare under samma dag ska samma
färdskrivardiagramblad användas i samtliga fordon. Dock får maximalt
tre fordonsbyten registreras på samma färdskivardiagramblad. Byter
man fordon fler gånger, ska ett nytt blad användas.
Det företag som föraren kör mest åt, ska förvara originalen. Kopior
lämnas till övriga företag.
Så ska ett diagramblad fyllas i
Vid arbetstidens start eller innan körning påbörjas:
- Efternamn och förnamn (inte förkortning, signatur
eller tjänstenummer).
- Plats där körningen börjar (startort).
- Dagens datum (då körningen påbörjas).
- Fordonets registreringsnummer.
- Vägmätarställning vid start.
- Om dygnsvilan inte registrerats automatiskt, ska
den anges på baksidan av diagrambladet.
Efter körning:
- Plats för avslutad körning.
- Dagens datum (då körningen avslutas, kan innebära
att samma datum som tidigare upprepas).
- Vägmätarställning vid avslutad körning.
Om en förare kör flera fordon under dagen ska följande antecknas på
diagrambladets baksida (högst tre fordonsbyten på samma blad):
- Tidpunkt då det nya fordonet börjar användas.
- Det nya fordonets registreringsnummer.
- Det nya fordonets vägmätarställning vid start.
- Det nya fordonets vägmätarställning vid avslutad
körning.
|