Tillbaka | |
VEB - Volvo Engine Brake |
Med kompressionsbroms
tillvaratas bromskraften i kompressionskraften på föjande sätt. Vid
motorbromsning släpper hydraulventilen in motorolja under tryck till vipparmens
kolv. Denna pressas ut så att spelet försvinner mellan vipparm och ventilok.
Detta innebär att den mycket lilla rörelse som kamaxelns låga nockar ger
vipparmen kommer att påverka utloppsventilerna.
En av de låga nockarna öppnar ventilerna något, precis när klolven är i sitt
övre tändläge, så att gastrycket släpps ut ur cylindern. På så sätt uppstår
ingen drivkraft på kolven, och resultatet blir att kompressionstaktens
bromskraft utnyttjas.
För att ytterligare öka effekten kommer den andra låga nocken att öppna
utloppsventilerna något när kolven börjar gå uppåt i kompressionstaktens början.
Trycket som finns i avgassystemet, på grund av att AT-regulatorn är stängd,
kommer då att ladda upp cylindern med ett grundtryck. Detta
innebär ökat motstånd på kolven under kompressionen. En förutsättning är alltså
att AT-regulatorn är tillslagen. Denna samverkan mellan AT-regulator och
kompressionsbroms kallas Volvo Engine Brake.