Tillbaka
VEB - Volvo Engine Brake


Med kompressionsbroms tillvaratas bromskraften i kompressionskraften på föjande sätt. Vid motorbromsning släpper hydraulventilen in motorolja under tryck till vipparmens kolv. Denna pressas ut så att spelet försvinner mellan vipparm och ventilok. Detta innebär att den mycket lilla rörelse som kamaxelns låga nockar ger vipparmen kommer att påverka utloppsventilerna.


En av de låga nockarna öppnar ventilerna något, precis när klolven är i sitt övre tändläge, så att gastrycket släpps ut ur cylindern. På så sätt uppstår ingen drivkraft på kolven, och resultatet blir att kompressionstaktens bromskraft utnyttjas.


För att ytterligare öka effekten kommer den andra låga nocken att öppna utloppsventilerna något när kolven börjar gå uppåt i kompressionstaktens början. Trycket som finns i avgassystemet, på grund av att AT-regulatorn är stängd, kommer då att ladda upp cylindern med ett grundtryck. Detta innebär ökat motstånd på kolven under kompressionen. En förutsättning är alltså att AT-regulatorn är tillslagen. Denna samverkan mellan AT-regulator och kompressionsbroms kallas Volvo Engine Brake
.

Top