Kör och vilotidsregler
Definitioner
I
bestämmelserna om kör- och vilotider används en rad olika begrepp. De vanligaste
definieras så här:
Förare.
Den som kör fordonet eller den som följer med i tjänsten för att vid behov köra.
Körtid.
Tid som registreras som körning i färdskrivaren eller manuellt av föraren då
utrustningen tillfälligt är ur funktion.
Körperiod.
Den sammanlagda körtiden från det att föraren börjar köra efter en viloperiod
eller en rast till dess att föraren tar en viloperiod eller en rast.
Annat arbete.
Allt annat arbete för samma eller en annan arbetsgivare inom eller utom
transportområdet.
Rast.
Tid avsedd endast för återhämtning i samband med en körperiod.
Vila.
Sammanhängande tidsperiod på mer än tre timmar då föraren fritt förfogar över
sin tid.
Dygnsvila.
Tidsperiod då föraren fritt förfogar över sin tid och som kan vara normal
dygnsvila eller reducerad dygnsvila.
Vecka.
Från måndag kl. 00.00 till söndag kl. 24.00.
Veckovila.
Tidsperiod under veckan då föraren fritt förfogar över sin tid och som kan vara
normal veckovila eller reducerad veckovila.
Multibemanning.
Bemanning av ett fordon där minst två förare medföljer fordonet för att köra
det. Närvaron av minst två förare är frivillig under den första timmen av
multibemanning, men obligatorisk för den återstående perioden.
Tillgänglighet.
Tid då föraren är tillgänglig men inte utför arbete. Exempel på det är när
föraren följer med fordonet på tåg eller färja, väntetid vid statsgränser samt
när en förare medföljer vid multibemanning. (Fullständig information finns i
direktivet 2002/15/EG, artikel 3 b.)
Körtid
Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under en tvåveckorsperiod får körtiden
totalt vara 90 timmar.
Rast
Rasten ska fortfarande vara minst 45 minuter. Den kan tas
ut i sin helhet eller delas i två delar. Den första delen måste vara minst 15
minuter och den andra delen, som måste ligga sist, måste vara minst 30 minuter.
Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.
Dygnsvila
Dygnsvilan är oförändrat 11 timmar, men den får minskas till som lägst 9 timmar
tre gånger per vecka utan kompensation.
Dygnsvilan kan delas i två delar. Den första perioden måste
bestå av minst 3 timmars sammanhängande vila och den andra perioden av minst 9
timmars sammanhängande vila.
En normal dygnsvila (11 eller 3 + 9 timmar) kan avbrytas högst två gånger för att köra ombord eller av tåg eller färja. Sådana avbrott får dock inte vara längre än en timme sammanlagt. Sedan kompletterar man vilan så att den totala vilotiden är 11 eller 12 timmars total vila beroende på vilken normal vila man tar.
Veckovila
Den normala veckovilan är en viloperiod på minst 45 timmar, men den kan minskas
till som minst 24 timmar varannan gång. Minskningen ska dock kompenseras genom
att motsvarande vila tas tillsammans med en vila på minst 9 timmar före utgången
av den tredje veckan efter veckan ifråga.
Veckovilan kan minskas till 24 timmar även vid vistelse på
hemorten.
En veckovila ska inledas senast efter sex 24-timmarsperioder (6x24 timmar=144 timmar) räknat från slutet av föregående veckovila. Detta gäller även vid internationell persontrafik.
Multibemanning
Vid multibemanning (minst två förare i fordonet) ska varje förare ha en ny
dygnsvila på minst 9 timmar inom en 30-timmarsperiod, räknat från den föregående
dygns- eller veckovilan.
Närvaron av minst två förare är frivillig under första timmen
av multibemanning, men obligatorisk för den återstående perioden.
Att sitta bredvid den förare som kör registreras som tillgänglighet och kvalificerar för rast.
Diagramblad
Diagrambladen till analog färdskrivare och eventuella utskrifter måste förvaras
i kronologisk ordning och i läsbart skick.
Top © bengt hedlund