Tillbaka
Start

Anläggnings-
transporter

 
 
Tungdumper
Tjvikt 13 ton
Brvikt 26 ton
Chassi 6x4

Schakt - transport av schaktmassor, lera, jord m.m. Korta avstånd, lastbärare - tippflak med tungdumper. Chassi oftast 6x2, 6x4, 8x2, 8x4

 
Lättdumper
Tjvikt 13 ton
Brvikt 32 ton
Chassi 8x4

Kross - transport av krossat berg, sorterat i olika fraktioner (storlekar). Från stenmjöl 0/2 till skärv 0/300. Lastbärare - tippflak med lättdumper.

 
Grus flak
Tjvikt 11 ton
Brvikt 26 ton
Chassi 6x2

Sand och grus - Grus är ett naturligt material och består av grovkorniga stenpartiklar som uppkommit genom år av vittring eller malning. Grusprodukter används bland annat i betong samt på grusgångar och gårdsplaner. Fördelningen av naturgrus är ojämn över landet och eftersom materialet är en bristvara utgår en extra skatt, 13 kr/ton på naturgrus. Lastbärare - tippflak med fällbara sidolämmar.

 
Lastväxlare
Tjvikt 15 ton
Brvikt 32 ton
Chassi 8x4
Asfalt - består av sten och bindemedlet bitumen – en tung oljeprodukt. Sten och bitumen värms upp och blandas i ett asfaltverk till en asfaltmassa. Genom att variera stenmaterial, stenstorlek och bindemedel får man asfalt med varierande egenskaper. Räknat i vikt% innehåller asfalt cirka 6% bindemedel, resten är sten. Omvandlar man detta till volymandelar blir det cirka 14% bindemedel. Lastbärare - lastväxlare med isolerade runda asfaltflak för bättre kvalitet vid läggningen.
Roterare
Tjvikt 15 ton
Brvikt 32 ton
Chassi 8x4
Betong tillverkas till 80 procent av grus, sand och stenar i lämplig storlek. 14 procent av materialet utgörs av cement - mald kalksten som hettats upp till 1300°C. Vatten utgör 6 procent för att härdningsprocessen ska starta. Ibland tillförs även små mängder tillsatsmedel (0,1-0,3 procent) för att förbättra betongen i något avseende, till exempel ifråga om frostbeständighet eller gjutbarhet. Lastbärare - roterare som håller betongen väl blandad från betongstationen till arbetsplatsen.