Test av obandade pappersrullar

Tester gav svar på frågor om lastsäkring
Polisen och Transports regionale skyddsombud har ifrågasatt säkerheten vid Godsservice transporter av papper i Karlstad. Rullarna har stått i zick-zack och körts obandade, vilket skapat frågor hos chaufförerna. Nu har transporterna testats i skarpt läge.
 

folkmassa
Örjan Jakobsson (mitt i bild) är nästan lite generad över mängden människor som kommer för att ta del av bromsproven i Karlstads hamn. "Jag förstod inte att det var något så här stort jag drog i gång", säger han.


Poliser, bilinspektörer, representanter för åkeriet Godsservice, Stora Enso, Schenker. Alla har de samlats i Karlstads hamn, ivriga att ta del av dagens bromsprov. Frågan hänger i luften: Träder Örjan Jakobssons skyddsstopp i kraft eller kan transporterna rulla vidare?
Peter Andersson ansvarar för testerna. Han jobbar på Mariterm i Höganäs, som bland annat sysslar med utredningar och analyser inom lastsäkring och godstransporter. Andersson förklarar att enligt regelverket räcker det med enbart förstängning av godset, alltså att det placeras direkt mot fasta delar i fordonet så att inga mellanrum uppstår. Men, den springande punkten är om sidoväggarna hindrar godset från att ramla av.
– Enda sättet att veta är genom praktiska prov. Enbart tekniska beräkningar räcker inte eftersom vi inte vet hur starka sidoväggarna är.
Bilinspektör Bengt Johansson oroar sig för att något ska hända med transporterna av papper på vägarna. Värsta scenariot är att en rulle, som väger 1,8 ton, åker ut genom sidan och träffar mötande trafik.

Peter Andersson
Peter Andersson är testledare och dokumenterar olika faktorer.

Dödsolycka
En sådan olycka inträffade i Gävletrakten för närmare sex år sedan. En chaufför körde pappersbalar, varav några stod i ett övre lager som inte var förstängt framtill. När släpets däck hamnade utanför vägbanan orsakade det en krängning som gjorde att lasten flög ut genom sidan. En man i en mötande skåpbil träffades av godset och dog i samma sekund.
Testet här i Karlstad går omständligt till, ekipaget lastas i en mängd varianter. Först till hälften. Sedan fullt. Med och utan gummidukar som ökar friktionen. Den bakersta sektionen ska vara bandad under samtliga varianter och varje gång ska lastbilen upp i minst 50 kilometer per timme och göra en tvärnit.
I timmerbilens hytt sitter Peter Andersson, Bengt Johansson och dagens frivillige testförare Leif Jansson. Han gasar på vid raksträckan. Ställer sig sedan på bromsen. En frän doft av bränt gummi sprider sig och männen kliver ut, skyndar fram till släpet för att inspektera med de övriga. Andersson drar upp en tumstock, kontrollerar noga. Det har inte hänt någonting, varenda rulle står stadigt på den plats där de lastades.
Under provomgångarna blir de svarta bromsspåren i asfalten allt mer markerade. Med godset händer mycket litet. Vid full last står rullarna kvar inom den cirkel som markerats med vit krita, själva gummiduken har dock glidit framåt. Sidledes har det inte hänt något.

Örjan Jakobsson tittar förundrat på lasten, antecknar i sitt block. Vänder sig mot Lave Oscarsson, ägare till Godsservice.
– Jag är fruktansvärt förvånad, säger Jakobsson.
Lave Oscarsson ler brett, han ser synbart lättad ut.
– Jag är inte förvånad, men jäkligt glad.
Några av bilinspektörerna är skeptiska till nyttan av dagens tester. Genom bromsprov kommer man bara upp till hälften av det värde, 1G, som krävs framåt. Bengt Johansson hade hellre sett ett lutningstest i 50 grader.
Det ansågs dock orealistiskt. För att komma upp i rätt lutning skulle den 25 ton tunga lasten behöva lyftas med en kran tio meter upp i luften. Peter Andersson på Mariterm diskuterade testet med Vägverket, som bedömde bromsprov som tillräckligt verklighetstroget. Andersson förklarar att den stora rädslan var att pappersrullarna skulle tryckas framåt och utåt mot väggarna vid en tvär inbromsning. Vid provet bromsar bilen med maximal kraft, och värre än så blir det aldrig i trafiken säger han, men tillägger:
– Om ett bromsprov kan ersätta lutningsprov är polisens sak att avgöra.

Leif Jansson
Leif Jansson är pensionerad lastbilschaufför med närmare 40 år i yrket och han debuterade som testförare under provdagen i Karlstad.

Nöjd
Poliserna invänder inte och resultatet blir att transporterna kan fortgå utan gummidukar. Däremot ska de bakersta sektionerna vara bandade om avståndet från gods till vägg är mer än 15 centimeter. På varje sida är det maximalt tillåtna avståndet 7,5 centimeter och framåt ska godset ligga dikt an. Det betyder att lastningen följer föreskrifterna, och att ett speciellt intyg som polis, förare och facket efterlyst inte behövs.
Transports Örjan Jakobsson är nöjd med dagens resultat, trots att utgången inte blev som han förväntat sig.
– Vi har fått svar på en hel del frågeställningar. Nu kan jag lugna chaufförerna, säger han.

Minna Mäki - Transportarbetaren
juni 2005